نظریه های رفتاری سازمان
اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ مریم طهرانی؛ ساره ابراهیمی
چکیده
تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سالهای اخیر، بهویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدیتر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیدهاش توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش ...
بیشتر
تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سالهای اخیر، بهویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدیتر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیدهاش توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کیفی است که جامعه آماری آن کارکنان سازمان های دولتی شهر تهران می باشد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه از نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با استفاده از 17 مصاحبه به قاعده اشباع رسید و به جهت اطمینان بیشتر تا 25 مصاحبه نیز ادامه یافت. برای تحلیل داده ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی شرایط علی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، مقوله محوری، پیامدها و راهبردهای مقابله با تنهایی در محیط کار و ارائه الگوی تنهایی در محیط کار کارکنان در بخش دولتی است. با ارائه رهنمود های مبتنی بر پژوهش، به سازمانها و رهبران بخش دولتی درخصوص مدیریت این پدیده و ایجاد محیط های کاری سالم تر و به دنبال آن بهبود عملکرد فردی، تیمی و سازمانی کمک می شود.
رفتار سازمانی
الهام حیدری؛ مریم طهرانی؛ مریم مدبری صابر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانههای اجتماعی در محیط سازمانی میباشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعهای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانههای اجتماعی و مفاهیم مربوطه میباشد. جامعه آماری تحقیق در مرحله کمی، شامل جمعی از خبرگان شرکتهای پردازش دادههای مبنا، بانک خون بند ناف رویان، سوپرمارکت انلاین اسنپ، شرکت دی جی پی میباشد. برای گردآوری دادهها از مطالعات کتابخانهای و مصاحبه بهره گرفته شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، تکنیک دلفی فازی مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق در مجموع 4 مقوله شامل مدیریت، فردی، ارتباطی و سازمانی ، 14 مضمون و 36 مفهوم به عنوان پسایندهای رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی شناسایی شدند. بنابراین با توجه به اثرات مثبت بکارگیری رسانههای اجتماعی در محیطهای درون سازمانی، شرکتهای مورد مطالعه میبایست بکارگیری این رسانهها را بیش از پیش مورد تأکید قرار دهند.